Algemene voorwaarden
Artikel 1 - Definities
Algemene voorwaarden Chocoladegift
E-mail: klantenservice@chocoladegift.nl
Website: chocoladegift.nl
- Chocoladegift: Chocoladegift B.V., gevestigd te Enschede, KvK-nummer 94039305.
- Klant: degene met wie Chocoladegift een overeenkomst is aangegaan.
- Partijen: Chocoladegift en Klant samen.
- Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
Artikel 2 - Toepasselijkheid
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Chocoladegift.
- Chocoladegift en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
- Chocoladegift en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.
Artikel 3 - Prijzen
- Chocoladegift hanteert prijzen in euro's, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- Chocoladegift mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
- Verhogingen van de kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die Chocoladegift niet kon voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding of het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
- De consument heeft het recht om een overeenkomst ongedaan te maken vanwege een prijsverhoging in lid 3, tenzij de verhoging het gevolg is van een wettelijke regeling.
Artikel 4 - Monsters en modellen
- Wanneer de klant een monster of model van een product heeft ontvangen, dan kan hij daaraan geen andere rechten ontlenen dan dat het een aanduiding is van de aard van het product, tenzij schriftelijk is afgesproken dat de te leveren producten met het monster of model overeenstemmen.
Artikel 5 - Recht van reclame
- Wanneer de Klant in verzuim is, mag Chocoladegift het recht van reclame inroepen ten aanzien van de onbetaalde aan de Klant geleverde producten.
- Chocoladegift maakt gebruik van zijn recht van reclame door een schriftelijke of elektronische mededeling aan de Klant.
- Zodra de Klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de Klant de betreffende producten onmiddellijk retourneren aan Chocoladegift, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- De Klant betaalt de kosten voor het terughalen of -brengen van de producten in lid 3.
Artikel 6 - Herroepingsrecht
Een consument mag een product niet zonder reden retour sturen, zeker niet wanneer het om verse of op maat gemaakte producten gaat, zoals onze chocoladecadeaus. Dit is in overeenstemming met de wettelijke regels rondom herroepingsrecht. Natuurlijk staan wij wel klaar om te helpen als er een probleem is. Neem in dat geval gerust contact op via klantenservice@chocoladegift.nl, dan vinden we samen een passende oplossing.
Artikel 7 - Vergoeding retourkosten
Indien er een probleem is met uw bestelling, zoals een defect, beschadigd of verkeerd geleverd product, verzoeken wij u om eerst contact op te nemen met onze klantenservice via klantenservice@chocoladegift.nl. Samen zullen we de situatie beoordelen en een passende oplossing zoeken. In gevallen waarbij er een probleem is met het product zelf zijn wij verantwoordelijk voor de retourkosten. Zodra wij het geretourneerde product in goede orde hebben ontvangen, zullen wij de retourkosten aan u vergoeden.
Let op: Retourzendingen zonder voorafgaand contact en goedkeuring komen niet in aanmerking voor vergoeding van retourkosten.
Artikel 8 - Retentierecht
- Chocoladegift kan gebruikmaken van zijn retentierecht en in dat geval producten van de Klant bij zich houden, totdat de Klant alle nog openstaande rekeningen van Chocoladegift heeft betaald, tenzij de Klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
- Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de Klant nog geld moet betalen aan Chocoladegift.
- Chocoladegift is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant lijdt vanwege het gebruik van zijn retentierecht.
Artikel 9 - Eigendomsvoorbehoud
- Chocoladegift blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de Klant alle openstaande facturen van Chocoladegift met betrekking tot een onderliggende overeenkomst heeft betaald, inclusief vorderingen vanwege het tekortschieten in de nakoming.
- Tot die tijd in lid 1 kan Chocoladegift gebruikmaken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
- Voordat het eigendom is overgegaan op de Klant, mag de Klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of op een andere manier bezwaren.
- Wanneer Chocoladegift gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud, dan wordt daarmee de overeenkomst ongedaan gemaakt en mag Chocoladegift van de Klant schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.
Artikel 10 - Levering
- Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
- Levering vindt plaats bij Chocoladegift, tenzij anders wordt afgesproken.
- Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de Klant aangegeven adres.
- Wanneer de Klant de afgesproken bedragen niet of niet op tijd betaalt, mag Chocoladegift zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant betaalt.
- Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, waardoor de Klant een verlate levering niet aan Chocoladegift kan tegenwerpen.
Artikel 11 - Levertijd
- De levertijden van Chocoladegift zijn indicatief. Indien later wordt geleverd, kan de Klant hieraan geen rechten ontlenen, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.
- De levertijd gaat in wanneer de Klant het bestelproces volledig heeft afgerond en daarvan een bevestiging heeft gekregen van Chocoladegift.
- De Klant krijgt geen schadevergoeding en mag de overeenkomst niet ongedaan maken wanneer Chocoladegift later levert dan is afgesproken. De Klant mag de overeenkomst wel ongedaan maken wanneer dat schriftelijk is afgesproken of wanneer Chocoladegift niet binnen 14 dagen kan leveren, na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand of de Klant en Chocoladegift iets anders hebben afgesproken.
Artikel 12 - Feitelijke levering
- De Klant moet ervoor zorgen dat de feitelijke levering van zijn bestelde producten op tijd kan plaatsvinden.
Artikel 13 - Transportkosten
- De Klant betaalt de kosten voor transport, tenzij de Klant en Chocoladegift schriftelijk iets anders hebben afgesproken.
Artikel 14 - Verpakking en verzending
- Wanneer de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan moet de Klant hiervan door de vervoerder een aantekening op laten maken voordat hij het product in ontvangst neemt. Doet de Klant dit niet, dan kan hij Chocoladegift niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
- Wanneer de klant zelf het transport van een product regelt, moet hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer melden aan Chocoladegift. Doet de Klant dit niet, dan kan hij Chocoladegift niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
Artikel 15 - Bewaring
- Wanneer de Klant bestelde producten pas later afneemt dan de afgesproken leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de Klant.
- Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de Klant.
Artikel 16 - Garantie
- De garantie op producten geldt alleen voor defecten die zijn veroorzaakt door een ondeugdelijke fabricage of constructie of ondeugdelijk materiaal.
- De garantie geldt niet:
- in het geval van normale slijtage
- voor schade ontstaan door ongevallen
- voor schade ontstaan door aangebrachte wijzigingen aan het product
- voor schade door nalatigheid of ondeskundig gebruik door de Klant
- wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld
- Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het voorwerp zijn van een overeenkomst tussen partijen, gaat over op de klant op het moment waarop deze juridisch en/of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de Klant komen of van een derde die het product ten behoeve van de Klant in ontvangst neemt.
Artikel 17 - Vrijwaring
- De Klant vrijwaart Chocoladegift tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Chocoladegift geleverde producten en/of diensten.
Artikel 18 - Klachten
- De Klant moet een door Chocoladegift geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
- Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant Chocoladegift daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
- Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Chocoladegift hiervan op de hoogte stellen.
- De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Chocoladegift hierop gepast kan reageren.
- De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Chocoladegift.
- Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Chocoladegift andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.
Artikel 19 - Ingebrekestelling
- De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Chocoladegift.
- De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Chocoladegift ook daadwerkelijk op tijd bereikt.
Artikel 20 - Aansprakelijkheid Klant
- Wanneer Chocoladegift een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
Artikel 21 - Aansprakelijkheid Chocoladegift
- Chocoladegift is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
- Wanneer Chocoladegift aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
- Chocoladegift is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
- Wanneer Chocoladegift aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps) aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
- Alle afbeeldingen, foto's, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
Artikel 22 - Vervaltermijn
- Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Chocoladegift vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.
Artikel 23 - Ontbinding
- De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Chocoladegift toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
- Is de nakoming van de verplichtingen door Chocoladegift nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Chocoladegift in verzuim is.
- Chocoladegift mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Chocoladegift kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.
Artikel 24 - Overmacht
- In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Chocoladegift door de Klant niet aan Chocoladegift kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
- Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
- een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
- wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
- stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
- computervirussen
- stakingen
- overheidsmaatregelen
- vervoersproblemen
- slechte weersomstandigheden
- werkonderbrekingen
- Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Chocoladegift 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Chocoladegift kan nakomen.
- Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als Chocoladegift de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
- Chocoladegift hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Chocoladegift hiervan voordeel heeft.
Artikel 25 - Wijziging overeenkomst
- Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Chocoladegift de overeenkomst aanpassen.
Artikel 26 - Wijziging algemene voorwaarden
- Chocoladegift mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
- Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Chocoladegift altijd doorvoeren.
- Ingrijpende wijzigingen zal Chocoladegift zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
- Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.
Artikel 27 - Overgang van rechten
- De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Chocoladegift aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Chocoladegift.
- Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.
Artikel 28 - Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
- Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
- Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Chocoladegift bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 29 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter
- Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en Chocoladegift is Nederlands recht van toepassing.
- De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Chocoladegift is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Chocoladegift, tenzij de wet iets anders bepaalt.
Opgesteld op 01 juli 2024.