Algemene voorwaarden zakelijk Chocoladegift
E-mail: sales@chocoladegift.nl
Website: chocoladegift.nl
Artikel 1 - Definities
- Chocoladegift: Chocoladegift B.V., gevestigd te Enschede, KvK-nummer 94039305 .
- Klant: degene met wie Chocoladegift een overeenkomst is aangegaan.
- Partijen: Chocoladegift en Klant samen.
- Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
Artikel 2 - Toepasselijkheid
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Chocoladegift.
- Chocoladegift en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
- Chocoladegift en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.
Artikel 3 - Aanbiedingen en offertes
- Aanbiedingen en offertes van Chocoladegift zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
- Een aanbod of offerte is maximaal 2 weken geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of de offerte staat.
- Aanvaardt de Klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte.
- Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij Chocoladegift en de Klant dit schriftelijk afspreken.
Artikel 4 - Aanvaarding
- Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, mag Chocoladegift de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat de Klant hieraan enige rechten kan ontlenen.
- Mondelinge aanvaarding van de Klant verbindt Chocoladegift slechts, nadat de Klant deze schriftelijk of elektronisch heeft bevestigd.
Artikel 5 - Prijzen
- Chocoladegift hanteert prijzen in euro's, exclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- Chocoladegift mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
- Verhogingen van de kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die Chocoladegift niet kon voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding of het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
- De consument heeft het recht om een overeenkomst ongedaan te maken vanwege een prijsverhoging in lid 3, tenzij de verhoging het gevolg is van een wettelijke regeling.
Artikel 6 Monsters en modellen
- Wanneer de Klant een monster of model van een product heeft ontvangen, dan kan hij daaraan geen andere rechten ontlenen dan dat het een aanduiding is van de aard van het product, tenzij schriftelijk is afgesproken dat de te leveren producten met het monster of model overeenstemmen.
Artikel 7 - Betalingen en betalingstermijn
- Chocoladegift mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
- De Klant moet een betaling achteraf binnen 14 dagen na levering hebben voldaan.
- De betalingstermijnen die Chocoladegift hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Chocoladegift aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
- Chocoladegift mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
Artikel 8 - Gevolgen te late betaling
- Betaalt de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag Chocoladegift de wettelijke rente per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
- Wanneer de klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan Chocoladegift.
- De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
- Wanneer de klant niet op tijd betaalt, mag Chocoladegift zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft betaald.
- In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van Chocoladegift op de klant onmiddellijk opeisbaar.
- Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Chocoladegift, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.
Artikel 9 - Recht van reclame
- Wanneer de Klant in verzuim is, mag Chocoladegift het recht van reclame inroepen ten aanzien van de onbetaalde aan de Klant geleverde producten.
- Chocoladegift maakt gebruik van zijn recht van reclame door een schriftelijke of elektronische mededeling aan de Klant.
- Zodra de Klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de Klant de betreffende producten onmiddellijk retourneren aan Chocoladegift, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- De Klant betaalt de kosten voor het terughalen of -brengen van de producten in lid 3.
Artikel 10 - Opschortingsrecht
- De Klant doet hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 11 - Retentierecht
- Chocoladegift kan gebruikmaken van zijn retentierecht en in dat geval producten van de Klant bij zich houden, totdat de Klant alle nog openstaande rekeningen van Chocoladegift heeft betaald, tenzij de Klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
- Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de Klant nog geld moet betalen aan Chocoladegift .
- Chocoladegift is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant lijdt vanwege het gebruik van zijn retentierecht.
Artikel 12 - Verrekening
- De Klant doet afstand van zijn recht om een schuld aan Chocoladegift te verrekenen met een vordering op Chocoladegift .
Artikel 13 - Eigendomsvoorbehoud
- Chocoladegift blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de Klant alle openstaande facturen van Chocoladegift met betrekking tot een onderliggende overeenkomst heeft betaald, inclusief vorderingen vanwege het tekortschieten in de nakoming.
- Tot die tijd in lid 1 kan Chocoladegift gebruikmaken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
- Voordat het eigendom is overgegaan op de Klant, mag de Klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of op een andere manier bezwaren.
- Wanneer Chocoladegift gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud, dan wordt daarmee de overeenkomst ongedaan gemaakt en mag Chocoladegift van de Klant schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.
Artikel 14 - Levering
- Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
- Levering vindt plaats bij Chocoladegift, tenzij anders wordt afgesproken.
- Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de Klant aangegeven adres.
- Wanneer de Klant de afgesproken bedragen niet of niet op tijd betaalt, mag Chocoladegift zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant betaalt.
- Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, waardoor de Klant een verlate levering niet aan Chocoladegift kan tegenwerpen.
Artikel 15 - Levertijd
- De levertijden van Chocoladegift zijn indicatief. Indien later wordt geleverd, kan de Klant hieraan geen rechten ontlenen, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.
- De levertijd gaat in wanneer de door de Klant voor akkoord getekende offerte aan Chocoladegift door Chocoladegift schriftelijk of elektronisch is bevestigd aan de Klant.
- De Klant krijgt geen schadevergoeding en mag de overeenkomst niet ongedaan maken wanneer Chocoladegift later levert dan is afgesproken. De Klant mag de overeenkomst wel ongedaan maken wanneer dat schriftelijk is afgesproken of wanneer Chocoladegift niet binnen 14 dagen kan leveren, na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand of de Klant en Chocoladegift iets anders hebben afgesproken.
Artikel 16 - Feitelijke levering
- De Klant moet ervoor zorgen dat de feitelijke levering van zijn bestelde producten op tijd kan plaatsvinden.
Artikel 17 - Transportkosten
- De Klant betaalt de kosten voor transport, tenzij de Klant en Chocoladegift schriftelijk iets anders hebben afgesproken.
Artikel 18 - Verpakking en verzending
- Wanneer de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan moet de Klant hiervan door de vervoerder een aantekening op laten maken voordat hij het product in ontvangst neemt. Doet de Klant dit niet, dan kan hij Chocoladegift niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
- Wanneer de klant zelf het transport van een product regelt, moet hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer melden aan Chocoladegift. Doet de Klant dit niet, dan kan hij Chocoladegift niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
Artikel 19 - Bewaring
- Wanneer de Klant bestelde producten pas later afneemt dan de afgesproken leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de Klant.
- Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de Klant.
Artikel 20 - Garantie
- De garantie op producten geldt alleen voor defecten die zijn veroorzaakt door een ondeugdelijke fabricage of constructie of ondeugdelijk materiaal.
- De garantie geldt niet:
- in het geval van normale slijtage
- voor schade ontstaan door ongevallen
- voor schade ontstaan door aangebrachte wijzigingen aan het product
- voor schade door nalatigheid of ondeskundig gebruik door de Klant
- wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld
- Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het voorwerp zijn van een overeenkomst tussen partijen, gaat over op de klant op het moment waarop deze juridisch en/of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de Klant komen of van een derde die het product ten behoeve van de Klant in ontvangst neemt.
Artikel 21 - Vrijwaring
- De Klant vrijwaart Chocoladegift tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Chocoladegift geleverde producten en/of diensten.
Artikel 22 - Klachten
- De Klant moet een door Chocoladegift geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
- Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant Chocoladegift daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
- Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Chocoladegift hiervan op de hoogte stellen.
- De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Chocoladegift hierop gepast kan reageren.
- De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Chocoladegift .
- Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Chocoladegift andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.
Artikel 23 - Ingebrekestelling
- De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Chocoladegift.
- De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Chocoladegift ook daadwerkelijk op tijd bereikt.
Artikel 24 - Aansprakelijkheid Klant
- Wanneer Chocoladegift een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
Artikel 25 - Aansprakelijkheid Chocoladegift
- Chocoladegift is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
- Wanneer Chocoladegift aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
- Chocoladegift is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
- Wanneer Chocoladegift aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps) aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
- Alle afbeeldingen, foto's, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
Artikel 26 - Vervaltermijn
- Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Chocoladegift vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.
Artikel 27 - Ontbinding
- De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Chocoladegift toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
- Is de nakoming van de verplichtingen door Chocoladegift nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Chocoladegift in verzuim is.
- Chocoladegift mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Chocoladegift kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.
Artikel 28 - Overmacht
- In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Chocoladegift door de Klant niet aan Chocoladegift kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
- Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
- een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
- wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
- stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
- computervirussen
- stakingen
- overheidsmaatregelen
- vervoersproblemen
- slechte weersomstandigheden
- werkonderbrekingen
- Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Chocoladegift 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Chocoladegift kan nakomen.
- Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als Chocoladegift de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
- Chocoladegift hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Chocoladegift hiervan voordeel heeft.
Artikel 29 - Wijziging overeenkomst
- Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Chocoladegift de overeenkomst aanpassen.
Artikel 30 - Wijziging algemene voorwaarden
- Chocoladegift mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
- Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Chocoladegift altijd doorvoeren.
- Ingrijpende wijzigingen zal Chocoladegift zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
- Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.
Opgesteld op 01 juli 2024.